Loopgroep Stiens traint op maandagavond 19.45-21.00, woensdagavond 19.00-20.00, 20.10-21.25
Locatie sportcentrum it Gryn aan de Ieleane. Voor informatie of proefles: a.visserman@gmail.com

woensdag 9 april 2014

RUN THE RUNWAY

Zaterdagochtend om 7 uur stond ik op het lokale vliegveld van Scottsdale AZ. De zon komt net boven de bergen uit en er hangt wat sluierbewolking. Het is nog een beetje frisjes want 's nachts koelt het hier best wel af, terwijl overdag de temperatuur oploopt naar 27C. Dit vliegveld wordt alleen gebruikt voor privé vliegtuigen. Er staan veel van die kleintjes maar ook zo'n 40 van die super dure privé jets van €20 miljoen per stuk. Op het middenterrein waar de inschrijving is en ook verschillende standjes staan, staan ook twee wat kleinere vliegtuigen en 2 kleine helikopters. Ik maak een praatje met één van de piloten en hij vertelt me meer over o.a. de grote privé jets. In de bergen hier in Scottsdale wonen directieleden van grote bedrijven uit California. Die vliegen met die dingen op en neer, komen vrijdagavond thuis en vliegen zondagavond weer terug. Je weet dat die wereld bestaat maar nu maak ik er ook daadwerkelijk kennis mee. Een wondere en bijna onwerkelijke wereld. Er wordt tot 10 uur niet gevlogen want wij nemen bezit van de startbaan.

Start van Run the Runway
De start is om 7.45 en het parcours loopt over de startbaan en de 2 taxibanen die paralel met de startbaan lopen. Het is een machtig gevoel als je op die startbaan rent, heel breed maar vooral ook lang. Ik zie sommige lopers hun armen bewegen alsof ze een vliegtuig zijn en iemand doet zelfs even een radslag. De baan is ruim 2 km. Als we de startbaan voor de tweede keer opgaan merk ik dat er toch een beetje vals plat is. Het lopen wordt wat zwaarder. De lucht is droog en je krijgt snel een droge mond. Heel in de verte zie ik het einde van de startbaan. Daar keren we weer op de taxibaan en nu is er het voordeel van het valse plat naar beneden toe. Ik kan nog wat versnellen en kom in een tijd van 53.19 over de finish. Best genoeg voor mijn doen. Ik blijk ook nog eerste in mijn categorie te zijn, mannen van 55-59 jaar (zeg maar de nog net niet alleroudjes). Er is wel een probleem met de tijdwaarneming waardoor het klassement niet helemaal volledig is en nog aangevuld wordt, maar ik kreeg mijn medaille uitgereikt en die stuur ik niet meer terug.
Om 10 uur wordt het vliegveld weer vrijgegeven voor het vliegverkeer en verschillende jets vertrekken over de startbaan waarover wij vlak daarvoor renden.
Groetjes en veel succes met de training.                

Geert met zijn medaille

Geen opmerkingen:

Een reactie posten